5 Slovinsko 4/2016
5. projektové setkání v Lublaně, Slovinsko
17. - 23. dubna 2016
V dubnu se uskutečnilo již 5. projektové setkání projektu Erasmus+ Un Teorema en la Biblioteca ve slovinské Lublaně. Žáci 6., 7. a 8. ročníků několik měsíců zpracovávali téma fyzika a její aspekty. Zabývali se fyzikálními pokusy, vysvětlovali, jak fungují běžné domácí spotřebiče, jak vzniká příliv a odliv, polární záře nebo proč se lodi nepotopí. Také se zabývali fyzikou v souvislosti s filmem Marťan (Marte), rozdíly mezi podmínkami na Marsu a Zemi a také tím, jak hlavní postava Mark Watney využil fyziku k přežití v podmínkách na jiné planetě. V oblasti života mladých lidí se zajímali o jevy současné konzumní společnosti a porovnávali, jak tento životní přístup ovlivňuje život mladých lidí v jednotlivých partnerských zemích.
Sedmičlenné skupiny z partnerských zemí projektu (České republiky, Španělska, Maďarska, Itálie, Norska, Slovinska a Polska) tentokrát pracovaly na partnerské slovinské škole ve španělštině a angličtině a vytvořily společně výsledné prezentace, které vidíte v odkazech níže. Celý týden spolu komunikovali v cizích jazycích. Také pobyt v rodinách rozvíjel komunikační schopnosti žáků a především jim umožnil seznámit se s životním stylem ve slovinských rodinách, který je nám jako slovanskému národu velmi blízký. Žáci a učitelé navštívili skokanské můstky ve slovinské Planici a dokonce někteří vystoupali až na ten nejvyšší můstek – 1310 schodů. Dále si prohlédli hrad a jezero Bled i okolní úchvatnou přírodu. V hlavním městě Lublaně navštívili vědecké centrum a prošli si historickou částí města s hradem, nábřežím, historickými domy i tržnicí.
Příští projektové setkání se uskuteční v říjnu 2016 v Brně a tématem bude chemie, které se nyní budou všechny skupiny věnovat. Budeme moci pohostit žáky a učitele ze všech zahraničních škol na naší škole a v našem městě a podělit se o to, jak se učí naši žáci. Všichni se už na další setkání těšíme, děti z partnerských škol se těší, že poznají život v českých rodinách.
Ing. Bc. Zdeňka Schormová, Ph.D.
koordinátorka projektu