Plán enviromentální podpory
Základní škola Herčíkova
školní rok 2017/2018
Základní škola,Brno, Herčíkova 19, příspěvková organizace, 612 00 Brno
Program EVVO na ZŠ Herčíkova:
Enviromentální výchova není vyučována jako samostatný předmět nebo seminář. Žáci jsou seznamováni s enviromentální výchovou v rámci běžné výuky a vyučovacích předmětů, při projektovém vyučování, formou návštěv muzeí a center ekologické výchovy, při vycházkách do přírody v okolí školy nebo při výuce na školním pozemku.
EVVO na I. stupni :
- realizováno především v rámci předmětů prvouka, přírodověda a vlastivěda
- součástí výuky jsou třídní a školní projekty
- vycházky do přírody
- výukové programy center ekologické výchovy (Lipka, Rezekvítek...)
- návštěvy zoologické, botanické zahrady
- návštěvy školní i městské knihovny
- škola v přírodě (týdenní výukový pobyt)
- vycházky do přírody v rámci školní družiny
EVVO na II. stupni:
- realizováno v rámci předmětů:
Přírodopis
- vyučována nejen teorie, ale vzájemné vztahy organismů a prostředí, ekologii a ochraně životního prostředí se speciálně věnuje část učiva v 9. ročníku
- výuka je doplněna o přírodovědné programy a návštěvy muzeí (Moravské zemské muzeum, botanická a zoologická zahrada, promítání Eko dokumentů apod.)
Pracovní činnosti (Pč) – v 7. roč. – Pěstitelské práce
– žáci pečují o školní pozemek, spolupracují na tvorbě návrhu a realizaci školní zahrady.
Školní pozemek (zahrada) se skládá ze skleníku, kompostu, ovocného sadu, květinového a zeleninového záhonu. V plánu je realizace výukového bylinkového záhonu.
Přírodovědná praktika (Přp) – 7. a 8. roč.
- volitelný předmět zaměřený na praktické poznávání přírody. Žáci poznávají přírodniny pod mikroskopek, lupou v laboratoři nebo učebně přírodopisu, seznamují se po praktické stránce s živočichy a rostlinami a jejich vzájemnými vztahy v terénu v okolí školy nebo na školním pozemku. V 8. ročníku je náplň předmětu provázána s učivem přírodopisu - praktickými pokusy a ukázkami se seznamují s lidským tělem, funkcí jednotlivých orgánů a první pomocí.
Zeměpis
Výchova ke zdraví (Vkz)
Občasnká výchova
Enviromentální výchova se prolíná i do jiných přemětů - Vv, Tv
Školní projekty a aktivity:
- třídění odpadu (papír, plastové lahve)
- sběr použitých baterií ECOBAT
- sběr papíru ( na konci a začátku školního roku)
- sběr použitého elektrozařízení
- úklid školního pozemku a okolí školy
- péče o květiny ve třídách a na chodbách školy
- výzdoba školy (práce s přírodninami)
- Den Země
- Škola v přírodě (I. stupeň)
- škola je zapojena do projektů: Ovoce do škol, Mléko do škol
- účast v soutěžích: Biologická olympiáda, Přírodovědný klokan
Plány a cíle :
- úprava školního pozemku (realizace výukového bylinkového záhonu)
- pokračovat ve sběru elektrozařízení a baterií
- třídění odpadu
- větší zapojení žáků do enviromentálního vzdělávání, ekologických soutěží a třídění odpadu
- dovybavit školní knihovnu o aktuální publikace v rámci enviromentální výchovy
Žáci jsou v rámci EVVO vedeni ke kladnému vztahu k přírodě a ke svému blízkému okolí, stejně jako k dobrým mezilidským vztahům.
Zpracovala: Mgr. Hana Palásková – koordinátor EVVO na ZŠ Herčíkova